GÜNCELMANŞET

Dolmuşçuları ve halk otobüslerini 10 yıllığına KENTKART’a mahkum ettiler!

Beldetaş Yönetim Kurulu Başkanı Karaca Kentkart’ın 2033 yılına kadar yetkili olacağını duyurdu!

Bu ne menem iştir. Sanki belediye yönetimi derebeyliktir!

Oy çoğunluğunu alarak mevki ve makama gelenler kendilerini her türlü şeyi yapabilir sanarlar!

Bu sanrının da adını ‘demokrasi’ koyarlar. Hayli uzun süreden beri yazmayı tavsattığım çok önemli bir konu var. Kentkart meselesi.

Bu Kentkart meselesini zaman zaman gündeme getirsek de kimin umurunda?

Etkili ve yetkililer nedendir bilinmez kendilerini her şeyi yapmaya muktedir sanmaktadırlar.

*

Bilenler bilirler Adana’nın belediye eski başkanlarından Aytaç Durak modernizasyonu uygulayabilmek ve kent içi toplu taşıma araçlarına düzen vermek, belediye gelirlerini arttırmak amacıyla toplu taşıma ücret sisteminde otomasyona geçişi sağlamıştı.

Adana’nın kendisine mahsus Belkart uygulamasına geçildi. Belediyenin toplu taşımadan gelir etmesi elbet doğaldır. Bu uygulamayı kimse yadırgamamıştı.

Daha sonra gelişen süreçte Belkart birdenbire sırra kadem bastı. Kentkart firması ortaya çıktı. Kentkart ile birlikte bir takım dedikodular da ayyuka çıktı!

Artık Adana’nın toplu taşıma araçlarının ücretinin tahsilatını Kentkart firması düzenleyecekti!

Bu uygulama bir rivayete göre vekâleten belediye başkanlığı görevini yürüten Mustafa Tuncel’in de başını yemişti!

Dedikodudur, doğruluğunun teyidi zordur!

*

Kentkart’ın böyle bodoslamadan Adana’ya girmesi birçok kişinin aklını karıştırdı. Kafa karışıklığı bir yana neden gerek duyulduğu sorusu bir türlü yanıtını bulamadı.

Kentkart asıl etkinliğini Zihni Aldırmaz döneminde başlattı. Aldırmaz döneminde Kentkart sadece şehir içi toplu taşıma araçlarında o zamanlar Mavi Can’lar diye bilinen halk otobüslerinde kullanılıyordu.

Devrin Belediye başkanı Hüseyin Sözlü döneminde de dolmuşlarda da kullanılmaya başlanıldı. Kentkart açısından cendere tamamlanmıştı!

*

İşin ilginç tarafı Hüseyin Sözlü zamanında yasal olmasına rağmen halk otobüslerinin güzergah ihalelerinin yapılmamasıydı. Sayıştay Raporlarında da yer almasına rağmen Hüseyin Sözlü bir türlü güzergâh ihalesi yapmadı.

Hemen ardından gelen Zeydan Karalar yaptı mı peki? Hayır.

Yani bu halk otobüslerinin güzergâhları birilerinin inisiyatiflerine göre düzenlenir oldu. Bir süre önce yeni açılan bir güzergâha araçlarını süren bir kooperatif gelen şikâyetlerin yoğunlaşması üzerine araçlarını o güzergâhtan çekmek zorunda kaldı.

Adana böylesine bir karmaşa ve kargaşa ile yönetiliyordu. Bu kentte Ulaşım Master Planı yapmak bile etkili ve yetkililerin yeni akıllarına geldi!

*

Neys,e gelelim Kentkart meselesine…

Ülkede bu işi yapan bir başka firma yok mu?

Kentkart ‘a 10 yıllığına yetki veren bir belediye BİT’i olan Beldetaş Yönetim Kurulu başkanı Kamuran Karaca’ya soruyorum. Nasıl ve hangi şartlarla verdiniz?

Başka firmalar varken neden ihale açmak gereğini duymadınız?

Bu otomasyon işini belediye yapamaz mı?

İlle de bir firmaya vermek gerekir mi?

Adana Büyükşehir belediyesi böylesine sıradanlaşmış bir işi yapmaktan aciz mi?

*

İşte bu soruya biraz açıklık getirmek gerek.

Hüseyin Sözlü döneminde Bilgi İşlem Daire Başkanı Mükremin Duygun ile önerimiz üzerine ile bir çalışma yaptık. Adana Büyükşehir Belediyesi’nin Bilgi İşlem Merkezi bu işi pek ala yapabilirdi. Biraz teknik bilgi eksikliği vardı. O da kısa sürede telafi edilebilirdi. Bu çalışmadan sonra konuyu Büyükşehir Belediye Başkanı Hüseyin Sözlü ’ye ilettik. Ancak sonuç çıkmadı!

Bu kentin parasını bu kente yatırmak varken Hüseyin Sözlü de ne hikmetse Kentkart’ı tercih etti…

Bir belediye başkanı kendi imkânları varken işi bir başka firmaya yaptırmayı neden tercih eder?

Kim bilir vardır bir bildikleri herhal!

*

Gelelim günümüze.

Beldetaş Aş. Yönetim Kurulu Başkanı Kamuran Karaca 09.01.2023 tarihinde Özel halk Otobüsü ve Dolmuş Kooperatiflerine bir yazı gönderir. 16331754-622.03-18 sayılı ve Nakit para ile Biniş Hk. Başlıklı yazıda aynen şu ifade yer almaktadır.

15.03.2013 tarih ve 71 sayılı meclis kararı ve 08.05.2013 tarih ve 3759 sayılı Encümen kararı ile şirketimiz Beldetaş A.Ş’ye devredilen15.09.2021 tarih ve 229 sayılı meclis kararıyla işletme yetkimiz 10 şıl süre ile 2033 yılına kadar devam edecek olan “Elektronik ücret Toplama ve Araç takip Otomasyon Sistemi”işi kapsamında Adana Büyükşehir Belediyesi sınırları çerisindeki tüm toplu taşıma araçlarındaki hizmet bedellerinin toplanması, aktarılması, yolcu bilgilendirme teçhizatları tedarik, montaj, bakım onarım vb. hizmetleri şirketimi sorumluluğunda Kentkart Çukurova Elektronik San. ve Tic.Aş tarafından işletilmektedir.

*

Bu ifadedeki çarpıklığa dikkat ettiniz mi?

’Ettirilecektir’ demiyor, ‘işletilmektedir” diyor.

Bu sizce ne anlama gelmektedir?

Kamuran Karaca yazısının altına Ukome yetkisinin verildiği resmi Gazetenin sayısını da ilave etmeyi ihmal etmemiş..

Yani, hem ciddiyet hem de resmiyet kazandırmış. Haklı olduğuna dair kanıtı da beyanda bulunmuş. ve son paragrafta nakit ile binişin 01.02.2023 tarihi itibarıyla da kaldırılmış olduğunu vurgulamış.

*

Dolmuşçuyu perişan ettiler!

Kentkart’ın Adana’ya getirilmesi ve uygulamanın başlatılması için kimlerin özel ve tüzel gayret gösterdikleri kamuoyunun olduğu kadar bizim de bilgimiz dahilinde.

Sayısı ikiyi geçmeyen aynı zamanda belediye bünyesinde de etkili ve yetkili olan kooperatif başkanının özel ve akabinde tüzel gayretleriyle Kentkart Adana’da geldi/ getirildi.

Gelmesine geldi, şu ya da bu şekilde tazyik altında kalan bir takım dolmuş kooperatif başkanları da bu uygulamaya öncülük ettiler.

Fakat işin gerçeği sonradan anlaşıldı. Kentkart uygulamaya geçene kadar dolmuşçu esnafı basit vergi usulü ile vergilendiriyordu. Dolayısıyla da matrahları düşük oluyordu. Kentkart uygulamasıyla basit vergi kapsamı dışına çıktıkları için gelir vergisine tabi oldular. Bu da ek gider demekti. Üstelik Kentkart gider falan tanımıyor, bilmiyordu. O alacağını brüt üzerinden tahsil ediyordu. Ne kadar hasılat o kadar Kentkart’a para..

… Üstüne üstlük Beldetaş Yönetim Kurulu Başkanı Kamuran Karaca sanki sürekli o makamda kalacakmış gibi 2033 yılına kadar hem halk otobüslerini hem dolmuşçuları Kentkart’a mahkum etti.. Belediye el değiştirse bile Kentkart’ın hükmi süreci devam edecek!

Adana Büyükşehir Belediye başkanı Zeydan Karalar bunu kamuoyuna açıklamalı.

Neden belediye seçimlerine şerefesinde böyle bir uygulamaya geçilmiş ve 10 yıllık bir sözleşme yapılma gereği hissedilmişti?

Sözleşme ile ihale yapılmadan mevcut belediyenin sorumluluk süresini değil de bir sonraki belediye yönetimini de bağlayan bir karar almaya ne gerek vardı?

*

Bunlar şahsen benim kafamı kurcalayan deli sorular.

Böylesine önemli bir anlaşma nasıl ihalesiz verilir?

Neden?

Neden?

Neden?

*

Ne için?

… ve Ne karşılığında?

Kalın sağlıcakla.

*

Reha Ören

Arkadaşlarınızla paylaşın

İlgili Makaleler

Başa dön tuşu
error: Uyarı: Korumalı içerik !!

Reklam Engelleyici Algılandı

Sitemizden en iyi şekilde yararlanmak için lütfen reklam engelleyicinizi kapatınız.