Önceki yazımızda Oğuzoğulları töresinde kurt resimleri, heykel ve sikkeleri üzerinde çalıştık. Şimdi Oğuz/Okhus ismi ve Toros/Boğa resimleri üzerinde çalışacağız.
İlkin Oğuz Halkı adıyla, Eyziler olarak tarihe geçen Kolkhis Başoğuzlu sembolleri üzerinde duracağız. Akmenid İmparatorluğu döneminde Sirkasya (Çerkezya) ve Anadolu Oğuzlu uygarlıklarında kral ve kraliçelerin paralarına nakşettikleri boğa ve buna bağlı sembollere bakacağız.
Başında Kurt şapkasıyla Kolkhis kralımız Serhaz’ın Samsun Amasya sikkesine bir kere daha bakacağız, orada Ay-Güneş sembolü yanında müzik notası göreceğiz. Parada müzik notasının anlamını çözeceğiz.
Parasında notalar gördüğümüz kral Serhaz kimdir, önce bunu açalım.
Sirkasya kralıdır, Akmenid İmparatorudur, Van Kalesine 1.Darius Oğuz’un oğlu Serhaz olduğunu yazdı. Annesi Pers kıralı borç köleliğini yasaklayan Büyük Kuruş’un kızı I.Artemis’ti. Kuzeyli MED (Ay) inanışlılarla, güneyli PERS (Güneş) inanışlıların birleştiği, ay ve güneşi paralarına ve bayraklarına sembol yaptığı büyük uygarlığın güç sembolü boğalarına bakacağız.
Romalı köle taciri tefecileri yurdundan kovmak için Birliğimiz Dirliğimizdir şiarıyla birleştiklerini, evliliklerle birliği güçlendirdiklerini biliyoruz. Oğuz Birliği töresini en belirgin biçimde onlarda görürüz. Birleşik büyük ordularla Atina seferine gittiler, orada borç köleliğini ve köle ticaretini fiilen kaldırarak köleleri serbest bıraktılar.
Kral Serhaz’ın aile büyüklerinden söz edelim. Dedesi Büyük Kuruş’un tek eşi Lazopo Semiramis (Opalici) kuzeylidir, Sirkasyalıdır, hatta Rizelidir! Buradan Babil’e Büyük Kuruş’a gelin gitmiştir. Rize’de, Baleva bayırında, 1982 yılına kadar ziyaret edilen bir tepede, atın üzerindeki gelin rölyefi vardı. Gelinkaya adı orada halen yaşamaktadır.
Semiramis (Emesi Sümer) ile Kuruş’un evliliğinden Persepolis’te doğan kızları Artemis dayısı oğluna Sirkasya’ya gelin gelmiş, bu evlilikten doğan Sirkasya kralı Serhaz doğmuştu. Amizos sikkelerinde onu görüyoruz. Onun müzikle bağı ayrıca Cambises (Kambaşı) olarak yazıldı. Kralımız ordularıyla Atina seferine giderken İstanbul boğazından karşıya süvarilerini sallar üzerinde karşıya geçirdi. Bu muhteşem seferin seyrini annesi Beykoz Beylerbeyi tepesinden yapmıştı. Otağ kurulan yere adını bırakma töresini burada da görürüz. Kralın Oğuz Beyi sıfatı, Beykoz ve Koz Yatağına da isim oldu.
Kral Serhaz’ın adını taşıyan bir tepe Rize’de halen vardır ve bu tepeden yüz elli yıl önce düşen bir altın tabuttan söz edilir. Yamaca düşen altın tabut üzerindeki çift süren boğa resmi ilgimi çekmişti. Kralın adı verilen Sirahoz tepesine daha ileriden bakan bir diğer tepenin adı Ayane Tepesinde ise ana kraliçenin kaya mezarı olmalıdır, çünkü bu tepenin yanında Kırklar Tepesi köyü vardır. Tıpkı Beykoz’daki gibi, ana kraliçenin bakımı ve korunmasından sorumlu kırk kadın askerinin yeri burasıydı. (Oğuz töresinde şifacı ve savaşçı Kırk Kadın askerin isim bıraktıkları kaleleri ve tepeleri ileride ele alacağız.)
Kral Serhaz’ın Atina seferinden sonra gittiği Kos (Oğuz) adası önemlidir. Tarihte burası bilgeleriyle ünlü olması kadar Atina’ya köle satışlarının yapılmasıyla da ünlüydü. Atina’ya günde bin köle satışı buradan yapılırdı. Kralımız Atina’dan sonra burada da tefeci köle tacirlerinin işine son verdi, köle satışlarını yasakladı, köleleri serbest bıraktı.
Eğitsel ek yapıyorum. Borç köleliğinin yasaklanmasıyla bilimin yükselişi aynı tarihsel döneme nasıl denk geliyorsa, bugün okullarda bilimin çöküşüyle çocuklarımızın köleleştirilmesi aynı paralel süreçte olabiliyorsa, dönüp tarihi bir daha okumamız gerekir.
Kralımız Serhaz, Kos sarayının bahçesinde kızlara lir çalarken resmedildi, Safiye ile türkü atışması tarihe geçti. Pisagorian ailesinin müzik ve geometri buluşlarını burada gördü. Amasya’da veya Samsun’da basılan sikkesine üç nota ve tef resimleri koydu.
Aşağıdaki Amizoy yazılı 1 numaralı sikkede Kolkhis kralının kurt şapkalı resmini, annesinin tef çaldığını, 2 numaralı sikkede ise annesi Artemis’in (Farsça Kutlu Asker demektir) dişi kurt Zeyna tasvirini ve müzik notalarını görüyoruz. (MÖ.480)
1.Resim: Bir yüzünde kurt şapkalı Sirkasya Oğuz Beyi, diğer yüzünde elinde tefle annesi 1.Artemis, omzunda hurma dalı, arkasında yukarı bakan Hilal ve üstünde Güneş (Şems, Samos) vardır.
2.Resim: Bir yüzünde memeleri belirgin dişi kurt Zeyna, diğer yüzünde Amizoy yazısı, sol kenarda yarım vuruşlu ÜÇ NOTA, buğday başağı, soluk bir bereket boyuzu ve denizci halatlarında üçlü çanlar. Çanlar ve notalar dönemin büyük buluşu olan Pisagor çanlarını ve La sesinin 440 frekansa sabitlenişini ifade etmiş olabilir.
Bu Samsun sikkesinde notalar, bugün halen kullanılan şekliyle, ikili ve tekli resmedilmiş halde, üç yarım notadır. Bu ritim yazısı hızlı ve hareketli müziği ifade eder. Ancak bir de dönemin müzik biliminde buluşlara bakmak gerekir, ki o zaman Oğuzlu kralımızın köle ticaretini kaldırdığı dönemde KOS(Oğuz) adasına gitmiş olmasının bir anlamı daha ortaya çıkacaktır.
Müzik biliminde adı Doğuşkanlar Kuramı olan, ses fiziğinde “beşliler dairesi” denilen, her notanın frekansını keşfederek akort /uyum sistemini bulan Pisagor buralıdır. Kralın burada Pisagor ile görüştüğünü parasında resmedilen notalardan anlıyoruz. (2.resim)
Töreye göre, Oğuz beyinin kendi döneminde bulunmuş olan bilim kuramları paranın üzerine resmedilir. Bu töre halen geçerlidir. Örneğin, 2005 yılında değişen ve halen kullandığımız On TL’nın bir yüzünde matematik formülü ve o formülü bulan Matemaktikçi Cahit Arf’ın resmi vardır.
3.resim:
Yeni paramız On TL üzerinde Oğuz töresi ve deforme edilmiş şems motifleri.
Oğuz töremiz devam ediyor! Ama paranın üzerindeki Şems gitti. Paradaki sekizli Türk yıldızı motifleri yedigen asal sayıya geçirilmiş ve Atatürk’ün başı eğri hilal üzerine kondurulmuş. Böylelikle asırlardır paramızda gördüğümüz Türk yıldızına tarihten silme cezası verilmiş gibidir.
Pisagor dönemi (MÖ.570-475), tarihte en fazla buluşların yapıldığı çağdır. Pisagor’un müzik bilimci kızı Umay /Maye benim adaşımdır. Bebeklik döneminde çocuğun ritmi nasıl gelişir, bunu inceledi. Baba Pisagor müziğin ses fiziğiyle ilgilendi, Do dizisinde sıraladığı çanlarla beşliler dairesi teoremini ortaya çıkardı, La sesinin 440 frekans olduğunu ispatladı. Müzik aletleri bu kurala göre akort edilmeye başlandı. Başoğuzlu kralımızın Amizoy sikkesindeki, müzikle matematiği buluşturan bu buluşu üç nota resmiyle görüyoruz.
Bilge Ariştar-Kos’un adındaki Oğuz!
Akmenid İmparatorluğunun önemli bilimevleri buradadır. Örneğin Samos adasında ilk Güneş saati yapılmıştır, adanın adı Farsça Şems/Samos, Güneş olarak oradan kalmıştır.
Güneş’in etrafında döndüğümüzü ilk söyleyen Ariştar-khos Karadenizli/Oğuzludur, fakat buluşunu burada yapmıştır. (MÖ.310). Adının açılımı Oğuz Yıldızı Er şeklindedir. Onun bu buluşuyla adaya Samos yani Şems adı verildiğini anlıyoruz. Bu arada belirtelim, Pisagor ve Ariştarkos asla Yunan değildir. Opası Kor olmak, Pisa-gor, Opası Kor, Güneşe İnanan anlamında Oğuzcadır.
Ariştarkos adında bir de Kolkhis Oğuzlu kralı vardı. O da bilge kişiydi. Başoğuzlu VI.Mitridate’nin Roma’ya yenilgisinden (MÖ.63) sonra Roma yeni kral olarak Ariştarkos’u tayin etti. Parasında başı üzerinde güneş ışıklarıyla resmedilen kral Ariştar-Kos bu bilgedir.
Adında Okhuz/Oğuz olan bir bilgemiz daha vardır, güneş saatini bulan Datçalı Eud-okhuz! Şaşırmamak gerekir. Bodrumlu tarihçi Cevat Şakir Kabaağaçlı’ya göre bu yöredeki antik yöneticiler kuzey doğu Anadoluluydular, yani Kolkhisliydiler.
Aşağıdaki Kolkhis /Eyzi Halkı haritasına bakalım ve Çorum ve Amasya bölgesine dikkatinizi çekerim. Kralımızın Amizos sikkesindeki AMAZYA buradadır, yani Kolkhis’in başkenti Amazoy burası olmalıdır. Ki, Mitridat hanedanı döneminde Korint (Horanta/aile) evi buradadır. Başoğuzlu kralımızın Roma’ya kaçırılan kızkardeşi buradan esir götürülmüş, zincire vurularak Roma sokaklarında esir dolaştırılmıştı. Aynı onursuz duruma düşmemek için Kolkhis Oğuz kralı yenik düştüğü zaman iki kız kardeşi, iki eşi (Emine, Perian) ve kızları (Sarı Gelin, Nisa ve Mitridatis) zehir içerek intihar ettiler. Bu da bir Oğuz Töresiydi. Yenildiğini görmektense ölmeyi yeğliyorlardı.
4.resim: Kolkhis Oğuzlu (Eyzi Halkı) Haritası:
Haritada Kolkhis (Eyzi Halkı) sınırları gösteriliyor. Kafkasya Fasis sahillerinden başlayan, Sinop’tan Kapadokya’ya kadar uzanan sınırlar görüyoruz. Hititlerin merkezi Çorum buradadır. Çatalhöyük kazılarında çokça boğa heykelleri çıkmıştır. Ankara’nın sembolü de çift boğadır.
Aşağıdaki 5 no’lu Kolkhis sikkesinde kraliçe Circa (MÖ.425-325) ile boğa başı görüyoruz. Antik anlatılardan biliyoruz ki Kolkhis kralı Ayateş’in kızkardeşi sirkeleriyle ünlü şifacı bilge Kirke Atina’ya kaçırılmıştı. Sikkedeki kadın tasviri ona ithafen olabilir. Hatta, “darüş-şifa” kavramındaki taurus/boğa da onun şifa gücünü ifade edecektir.
5.resim: Kraliçe Sirke. Kolkhis kralı Ayateş’in şifacı kız kardeşi.
Cirke, Yunan korsanları ‘argonotlar’ tarafından Atina’ya kaçırılmış, orada saraya köle şifacı olarak satılmıştır. Sirke ile tedavi ettiği için adı Sirke/Kirke olarak kalmıştır. Kendinden sonra köle kaçırılan yeğeni MEDİA ile aynı sarayda karşılaşmışlar, kendi yerli diliyle konuşurken hala-yeğen olduklarını anlamışlar.
Sembolü yılan ve adı “Medicine” olan ilaç bilimine prenses Media’nın adı verilmiştir. Anlamı “Med ülkesinden” demektir.
Gelelim OKHUS adının nerelerde karşımıza çıktığına… Asya’nın ortasında Okhus River, İngiltere’de York Shire şehrinde Okhus River… Bu ne iştir? York Shire şehrinin MS.1yy. da Galat/Kelt kraliçesi olan Opacika kadın ordusu kurarak Roma’ya isyan eder ve artık vergi vermeyeceğiz demiş ve o şehre akan dereye de Oğuz adı verilmiş! İngilizler onu hiç sevmezler, ona cadı karikatürleri yaparlar.
Dönelim Anadolu’ya. Burası binlerce yıldan beri Bin Boğalar yurdudur. Krallarımızın adı Toros (Darius/Darüş), dağlarımızın adı Toros, antik Van’da mozayik Urartu Boğası, Ağrı dağının tepesinde boğa rölyefi, dağın adı Kara Köse (Kos), Kaşgaların dağı Ilgaz, Çanakkale Kaz dağı… Kırlarımızın adı Oğuz kırı, bayırlarımızın adı Oğuz Bayırı, çayırlarımızın adı Oğuz çayırı, ellerimizin adı Oğuzeli, Belkıs/Kosbeli, güreşlerimizin adı Boğa Güreşi, düşkünler evimizin adı Darüşşifa…
6.resim: Niğde Darüşşifasında boğa ve dağ keçisi…
7.resim: Ankara Güneş kursunda geyik ve çift boğa ve geyik…
8.resim: Çorum Hitit kılıcında Oğuzca (Akadca) yazı. (MÖ.1000)
Çorum’da son yıllarda yapılan Hitit kazılarında ortaya çıkan bir kılıcın üzerinde Akadca yazı tespit edildi.
Anımsayalım, Kolkhis sahillerine God Yora denilmektedir. God, Akad, Oğuz sesdeş sözcüklerdir. Ünlü şifa meleğimiz Umay anamızın bir adı da Hekate’dir. Yani Akad eril, Hekate dişildir. Hekate heykellerinin başında hilal vardır. Anadolu’yu ANATİ-ULU yapan o şifacı kraliçelerimizdir. (Bir başka yazımızın konusu Oğuz töresinde “hilal” sembolleri olacak.)
9.resim: Çorum Hitit/İsis/Aziz kabartmasında Azizler…
Anadolu’nun bilinen en eski devleti, Çorum Hattuşa merkezli Hitit devletidir. Çorum Hattuşa’da 2024’de çıkartılan boğa başlı kaplar 3500 yıllık Hitit Oğuzlu devletini işaret etmektedir.
Anadolu tarihinde boğa sembolleri:
10.resim: Sümer lirinde boğa…(MÖ.2500)
11.resim: Urartu boğası (MÖ.1000)
12.resim: Antep Zeugma Boğası ve Huma kuşu sembolü…
13.resim: Azerbaycan Şirvanşah devlet armasında boğa…
14.resim: Moldova devlet armasında boğa…
15.resim: Mitraizmde aziz şapkalı Mitra ve boğa…
16.resim: Viyana müzesinde altın boğa üzerinde aziz şapkalı, eli değnekli, yıldırımı avucunda tutan Zeus benzetmesiyle Mitra!
Biz Oğuzoğullarıyız diyorduk.
Başoğuzlu Eyzilerin en büyük kralı Birleşik Oğuz Ordularını kurarak Roma yağmacılarıyla 48 yıl vatan savunması yapan VI.Mitridate’nin paralarından birinde EYZİ BEYİ olduğu, Filopa-Toros (Toros soyundan geldiği) yazmaktadır.
17.resim: Başoğuzlu İmparatoru VI.Mitridate
Karadenizli Başoğuzlu krallarımızın en büyüğüdür. Bütün töremizi uygulayan Mete (Mohti) Oğuz, resmi adıyla Eubadore Mitridate, aşağıdaki parasında kendisini Toros (Darius) soyundan ve Oğuz (Eyzi) Beyi olarak ifade etmektedir.
Paradaki yazıları çözelim:
BAZİ-LEUZ: Ulusun Başı (Kral)
ARİARAGOS: Oğuz Eri (Oğuz oğlu)
EYZE-BOYZ : Oğuz Beyi
FİLOPA TOROZ : Ailesi Toros
Sembol: Yukarıya bakan Hilal ve üzerinde Güneş (Ay-Yıldız)
Bugün Karadenizde yaşayan Lazlar kendilerini Eyziler olarak tanıtır. Lazların bir antik adlarından biri de CANLAR’dır. Canik Dağları ve Canik Beyliği aklınıza gelsin. Samsun’a kadar Laz denilmesi boşuna değildir.
Son bir boğa heykeli daha verelim, Akmenid İmparatorluğunun başkenti Persepolis’ten, Darius Oğuz hazinelerinin bulunduğu yerden. Tarihin en büyük Oğuzlu devletiydi. Borç köleliğini kaldırarak faiz yasağı koyan Büyük Kuruş, bu Oğuz töresiyle kendi egemen devletlerini kurdular. Şiraz’daki bu antik şehirde büyük meydana bakan sütunlar üzerinde çok büyük çift boğa başı nakşedilmiştir.
Persepolis’te boğa başlı sütun.
Oğuzoğullarında devlet kurma töresini sembolleriyle anlatmaya devam edeceğiz. Çünkü Anadolu’da kurduğumuz devletler ve var ettiğimiz uygarlıklar tarihten silindi, unutturuldu. Biz kimiz unuttuk. Nesillerimize ata kültürümüzü hatırlatmak boynumuzun borcudur.
Oğuzoğulları sembolleri üzerine belgesel yazılamıza devam edeceğiz.
7.2.2025 -Rize