lçe küçük, değişim büyük: Lüleburgaz bisiklet taksilerle daha yeşil bir geleceğe pedal çeviriyor
Bu ücretsiz hizmetin merkezinde pedalla çalışan beş elektrikli taksinin oluşturduğu bir filo var. Bu filo yaşlılar, engelliler, hamile kadınlar ve ebeveynleri ile seyahat eden küçük çocuklar dahil olmak üzere şehrin en kırılgan sakinlerini güvenli bir şekilde şehrin bir ucundan diğer ucuna taşıyor.
Üç tekerlekli taksiler sadece günlük hayatı kolaylaştırmakla kalmıyor, aynı zamanda Lüleburgaz’ın daha sürdürülebilir bir geleceğe doğru pedal çevirmesine de yardımcı oluyor.
Lüleburgaz Belediyesi Başkan Yardımcısı Gökhan Kaya Atay, “Bu bisiklet taksiler Lüleburgaz’ı değiştirdi” diyor gururla ve ekliyor: “2017 yılında bisikletlerle iklim değişikliğiyle mücadele projemizin bir parçası olarak bu işe başladık.”
EUROPEAN UNION, 2025
Lüleburgaz Belediyesi Başkan Yardımcısı Gökhan Kaya Atay
Resmi adı “Bisikletlerimizle İklim Değişikliğine Karşı Mücadele Ediyoruz” olan proje, AB’nin Katılım Öncesi Yardım Aracı (IPA) kapsamında başlatıldı.
Küresel krize yerel çözüm
“İlçemiz hızla büyüyor. Nüfus artışı ile karbon emisyonları da artıyor,” diye açıklıyor Atay. Yerel ve erişilebilir bir çözüme ihtiyaçlarının olduğunu ve bisikletlerin karbon ayak izlerini azaltmada önemli bir rol oynadığını da ekliyor.
Motorlu araçlara bağımlılığı azaltmak, emisyonları düşürmek ve kapsayıcı bir kentsel hareketlilik modelini teşvik etme amacı hasıl oldu.
AB’nin finanse ettiği 3 bisiklet taksiye, belediye kaynaklarıyla finanse edilen 2 bisiklet taksi daha eklendi.
Atay, “Dört tane bisiklet taksi hizmet veriyor ve arıza durumları için de bir tanesini yedekte tutuyoruz” diyor ve ekliyor: “Hizmetimiz ücretsiz. Hemşerilerimizin ihtiyaç halinde bizi araması yeterli.”
Taksiler herkes tarafından benimsendi
EUROPEAN UNION, 2025
Emekli Osman Gülgör
Emekli Osman Gülgör çarşıda esnaflık yapıyor ve bu hizmeti sık sık kullanıyor. “Arıyoruz, hemen kapımıza geliyorlar. Bu benim gibi 65 yaş üzeri ve hareket etmekte zorlanan insanlar için bir nimet” diyor gülümseyerek.
EUROPEAN UNION, 2025
Emekli Semra Peksezen
Emekli Semra Peksezen de aynı fikirde. Alışverişe çıktığında poşet taşımak zorunda kalmamak için bu hizmeti kullanıyor. “İlk başta tedirgindim, ama şimdi çok seviyorum. Ücretsiz ve rahat. Benim gibi emekliler için büyük bir tasarruf sağlıyor” diye konuşuyor.
EUROPEAN UNION, 2025
Gizem ve Aren Kurt
Genç anne Gizem Kurt, oğlu Aren’in her yolculuğu iple çektiğini söylüyor. “O çok seviyor,” diyor gülerek. Aren için bu bir macera gibi. “Özellikle yağmurlu veya soğuk havalarda, bu bisiklet taksi bir can simidi gibi” diye ekliyor anne Kurt.
Pedalların ötesindeki insaniyet
Egemen Göksu bu sessiz ulaşım devriminin pedallarını çeviren kişilerden biri; elektrikli bisiklet taksinin şoförü.
EUROPEAN UNION, 2025
Sürücü Egemen Göksu ve meslektaşı
Göksu şöyle diyor: “İnsanları evlerinden alıp gitmek istedikleri yerlere götürüyoruz. Yolcularımız bizimle kendilerini güvende hissediyorlar.”
Her sürücüye güvenlik, müşteri hizmetleri ve teknik bilgiler eğitimi veriliyor. Elektrikli bisiklet taksilerde pedal çevirmek de gerekiyor ki bu da sistemi çevre dostu kılıyor. Yolcuların emniyet kemeri takması gerekiyor.
Sürücüler hem bisikleti kullanıyor hem de yolcuları dinliyor. “Yolcularımızla sohbet ediyoruz ve birlikte gülüyoruz. Bu sadece bir iş değil, insanlarla iletişim de kuruyoruz” diyor Göksu.
EUROPEAN UNION, 2025
Bisiklet taksiler her yıl 10 bin yolcu taşıyor.
Dalga etkisi
Sonuçlar ortada: Bisiklet taksiler her yıl 10 bin yolcu taşıyor. 2017’den bu yana Lüleburgaz’da bisiklet kullananların sayısı yüzde 80 arttı. Eskiden sadece iki bisiklet satıcısı varken, şimdi ilçede sekiz tane bisiklet satıcısı var. Şehirde artık her yıl bisiklet festivali düzenleniyor ve yakın köylere bisiklet turları organize ediyor.
Atay, “İnsanlar sokakta bu taksileri görüyor ve etkileniyorlar. Bisiklete binmek istiyorlar diyor. Bu taksiler, Lüleburgazlıların bisiklet sürmeye bakışını değiştirdi” diye konuşuyor.
Takibe değer bir model
Proje resmi olarak sona ermiş olsa da etkisi devam ediyor. Bu girişim, yeni bir ulaşım biçimini başarıyla hayata geçirdi, karbon emisyonlarını haritalandırdı, 160 vatandaşa bisiklet güvenliği eğitimi verdi ve bisikleti kent kültürüne yerleştirdi.
Atay, “Henüz işimiz bitmedi. Tasarımı iyileştirmek, filoyu genişletmek ve konsepti yaygınlaştırmak için araştırma ve geliştirme çalışmalarına devam ediyoruz” diyor.
AB’nin bakış açısı
Avrupa Birliği Türkiye Delegasyonu Başkan Vekili Jurgis Vilčinskas şöyle diyor:
“Bu proje AB-Türkiye işbirliğinin küresel bir soruna gerçek ve yerel çözümler sunabileceğinin güçlü bir örneği. İklim eylemine ciddiyetle yaklaşan toplulukları destekleyerek, herkes için daha sağlıklı ve daha yeşil bir geleceğe yatırım yapıyoruz.”
EUROPEAN UNION, 2025
Avrupa Birliği Türkiye Delegasyonu Başkan Vekili Jurgis Vilčinskas
Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın yararlanıcısı olduğu proje, IPA kapsamında “Türkiye’de İklim Değişikliği Alanında Kapasite Geliştirme” hibe programı tarafından finanse edilmişti.
IPA nedir?
Katılım Öncesi Yardım Aracı (IPA) AB’nin 2007 yılından bu yana genişleme bölgesindeki reformları mali ve teknik yardımla desteklediği araçtır. IPA fonları, katılım süreci boyunca yararlanıcıların kapasitelerini geliştirerek Türkiye’nin de dahil olduğu genişleme bölgesinde ilerici ve olumlu gelişmelerin sağlanmasına katkıda bulunur.
Kaynak:
https://mail.google.com/mail/u/0/#inbox/FMfcgzQcqRCkFNbLSRgQbPQHrCTxbrJB

