EĞİTİM ÖĞRETİMMANŞET

Bol kaynak, az öğrenci: İmam hatip paradoksu

Milli Eğitim Bakanlığı’nın (MEB) verileri, iktidarın uzun yıllardır teşvik ettiği imam hatip okullarına tanınan ayrıcalıkları rakamlarla ortaya koydu.
Öğretmen, derslik, okul, burs ve pansiyon verileri, imam hatiplerin diğer kamu okullarına kıyasla çok daha avantajlı durumda olduğunu gösterirken, öğrenci ilgisinin ise giderek azaldığı dikkat çekiyor.
Bakan’ın dediği ile yaptığı uymuyor
Kendisi de imam hatip mezunu olan ve bu okulları “marka değerimiz” diye tanımlayan Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin’in çocuğunu özel okula gönderdiği ortaya çıkmıştı.
MEB’in yeni istatistikleri ise, “halkın Bakan’ın dediğini değil yaptığını uyguladığını” adeta belgeledi. Çünkü veriler, imam hatiplere yapılan yatırımların artmasına rağmen öğrenci sayısının azaldığını gösteriyor.
Rakamlarla ayrıcalık tablosu
MEB verilerine göre imam hatipler, kamudaki diğer okul türlerine göre öğretmen ve derslik açısından en avantajlı durumda:
  • Öğretmen başına öğrenci sayısı: Genel liselerde 14,2 iken imam hatip liselerinde 8,9.
  • Derslik başına öğrenci sayısı: Genel liselerde 27,8, imam hatiplerde 12,8.
  • Okul başına öğrenci sayısı: Genel liselerde 515,9, imam hatiplerde 281,6.
  • Burslu öğrenci oranı: Genel ortalama 44,4’te 1 iken imam hatiplerde 9,8 öğrenciden biri burs alıyor.
  • Pansiyon kapasitesi: Genel ortalama 31,3’te 1; imam hatiplerde ise her 3 öğrenciden 1’i pansiyondan yararlanabiliyor.
Bu tabloya göre imam hatip okulları, öğretmen, burs ve barınma imkânı açısından özel okul standartlarını yakalamış durumda.
Okul sayısı dört kat arttı, öğrenci sayısı yarıya düştü
2002-2003 eğitim yılında 450 olan imam hatip lisesi sayısı, 20 yıl içinde yaklaşık dört kat artarak 1714’e çıktı. Ancak bu büyüme, öğrenci ilgisiyle paralel ilerlemedi.
2015-2016 eğitim yılında 677 bin 205 olan öğrenci sayısı, 2023-2024’te 480 bin 484’e geriledi.
Yani okul sayısı artarken öğrenci sayısı yaklaşık 200 bin azaldı.
Eğitim uzmanlarına göre bu tablo, “zorunlu istikamet dayatmasıyla” oluşturulan imam hatip sistemine toplumun beklenen düzeyde karşılık vermediğini gösteriyor.
‘Akademik başarı beklenen düzeyde değil’
2025 Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) verilerine göre imam hatip liselerinden başvuran 162 bin 716 öğrencinin sadece yüzde 25’i bir lisans programına yerleşebildi.
Eğitimciler, bu tabloyu “nicelik artarken nitelik zayıflıyor” şeklinde yorumluyor.
Sendikadan eleştiri: Zorunlu istikamet
Eğitim-İş Genel Başkanı Kadem Özbay, velilerin ve öğrencilerin büyük çoğunluğunun hâlâ akademik eğitim veren Anadolu liselerini tercih ettiğini, buna rağmen imam hatiplere sürekli yeni imkanlar tanındığını belirtti.
Özbay şunları söyledi:
“Anadolu liselerinde öğrenciler 40-45 kişilik sınıflarda eğitim görürken, imam hatiplerde bu sayı 10-15’e kadar düşüyor. Buna rağmen yeni imam hatip okulları açılarak veliler ve öğrenciler bu okullara yönlendirilmeye çalışılıyor”
Ayrıca proje imam hatip liselerine sınavla öğrenci alınmasının, bu okulları “başarılı öğrenci transferiyle güçlendirme stratejisine” dönüştürdüğünü ifade etti.
Karşılıksız model
Veriler, imam hatip okullarına aktarılan kaynakların artmasına rağmen bu modelin öğrenci tercihinde karşılık bulmadığını gösteriyor.
Uzmanlara göre eğitimdeki kaynak dağılımı, daha eşitlikçi ve akademik temelli bir planlama yapılmadıkça kamu kaynaklarının verimliliği sorgulanmaya devam edecek.

 

Kaynak: kapsül.com

Arkadaşlarınızla paylaşın

İlgili Makaleler

Başa dön tuşu

Reklam Engelleyici Algılandı

Sitemizden en iyi şekilde yararlanmak için lütfen reklam engelleyicinizi kapatınız.